Teaching

KHIO Translating Tradition: Folkemuseet 2024

Amandine Kastler drev verkstedet Oversettelse av tradisjon for årskurs 2 og 3 ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO) i 2024

Arbeidet var basert på undersøkelsesopptak gjort ved friluftsmuseet på Norsk Folkemuseum. Modellene er meditasjoner over den tektoniske og materielle sammensetningen av folkelige bygninger gjennom en oversettelse til forskjellige materialer.

Modell av Jens Martin Misund og Magda Thomsen

Teaching

AHO Transformation in Practice (TIP) Extensions

Amandine Kastler og Erlend Skjeseth underviste i Transformation in Practice (TIP) Extensions for studenter på masternivå ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) i 2023.

Transformation in Practice Extensions vil sentrere seg om byens periferi for å bygge inn i, på toppen av og rundt Oslos forstadsidyll. Studioet vil ansette en typisk arkitektonisk kommisjon, transformere og utvide en vanlig enebolig. Å designe innenlandske utvidelser i forstedene er ofte brødet og smøret i arkitektpraksis de første årene. Selv om forstadenes verdslige verden kan føles som et springbrett mot mer høye oppdrag, innebærer de vanligvis prosjekter i beskjeden størrelse som krever kompleks problemløsning. Likevel holder de ofte frøene til mer betydningsfulle ideer. Ved å observere hustyper i Oslo og foreslå konkrete arkitektoniske prosjekter innenfor og rundt det bygde stoffet, har studioet som mål å generere arbeid som er relevant for den større arkitektoniske diskursen. Studioet vil kaste lys over kontrasterende kvaliteter og tilnærminger som kan brukes i fremtidige designoppgaver, uavhengig av program.

Teaching

AHO Transformation in Practice (TIP) Centralteateret

Alena Rieger, Benjamin Sjøberg og Erlend Skjeseth underviste i Transformation in Practice (TIP) Centralteateret for studenter på masternivå ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) i 2022.

Studioet skal arbeide med transformasjonen av Centralteateret i Oslo sentrum. Teatret er en kulturell bygning av kompleks herkomst, noe som gjør det til en ideell casestudie for arbeid med eksisterende bygninger. Den første iterasjonen av Centralteateret går tilbake til slutten av 1700-tallet, og teatret har siden gjennomgått flere transformasjoner. Unike for Centralteateret, disse lagene er fremdeles synlig intakte for å avsløre den rike historien som er innebygd i bygningens stoff. De forskjellige områdene deler en nesten uforstyrret patina. Disse egenskapene bør dyrkes i stedet for å desinfiseres i fremtidige scenarier.

Et teater er en maskin for illusjon og historiefortelling, der arkitekturen jobber hardt for å betegne og symbolisere, flatere og forføre. Studioet vil studere disse aspektene av bygningen for å se etter måter å forbedre den eksisterende tilstanden på. Studioet vil foreslå prosjekter som transformerer teatret gjennom en kirurgisk analyse av bygningens mange rom og komponenter. Studioets produksjon vil være en rekke intervensjoner, provokasjoner og utvidelser som balanserer behovet for å bevare den eksisterende tilstanden med bygningens potensial for fremtidig bruk.

Fullstendig kort her

Teaching

AHO Transformation in Practice (TIP) Gamlebyen

Amandine Kastler, Benjamin Sjøberg og Erlend Skjeseth underviste i Transformation in Practice (TIP) Gamlebyende-studenter på masternivå ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) i 2021.

Studioet fremmer en form for praksis innen bygningsarv som er like behagelig å jobbe med eksisterende bygninger som å foreslå nye. Samtidsarkitekturen må utvikle måter å operere mellom historiens linjer uten å falle i de slitte fellene romantikken, sentimentalismen og konservatismen. Gjennom analyse av den eksisterende urbane strukturen, vil dette studioet trekke på det som allerede er der ved å høste fragmenter av den historiske byen og abstrahere disse funnene til holdbare arkitekturstykker. Verktøy og taktikker for å engasjere seg aktivt i byens historiske struktur vil bli utviklet, og en elastisk tilnærming mellom å skille seg ut og passe inn vil bli praktisert. For å gjøre dette vil den binære opposisjonen mellom streng bevaring og tabula rasa bli utfordret. Når vi arbeider innenfor begrensningene og ressursene til et bestemt nettsted og dets omgivelser, er spørsmålet vi vil stille hvordan vi kan bygge inn, på toppen og rundt det som allerede eksisterer.

Testplassen for arbeidet vil være Gamlebyen, et nabolag som ligger på indre østsida av Oslo. Etter hvert som blikket til utviklere vender østover fra strandpromenaden, vekker dette området i økende grad spekulasjoner. Gamlebyen er et område vernet av historie og arkeologi, dets eksisterende bebygde miljø er et billedvev vevd gjennom mange århundrer av utallige forfattere.

Fullstendig kort her

Teaching

KHIO: Translating Tradition: Gamlebyen

Translating Tradition: Gamlebyen var en workshop drevet av Erlend Skjeseth ved Statens kunsthøgskole i Oslo våren 2021. Workshopen konsentrerte seg om de tidligste stadiene av analysen som ofte manglet samtidige inngrep i bystrukturen. Gjennom analyse og metode trakk studentene det som allerede er der som utgangspunkt for noe som er radikalt nytt gjennom dialogen med fortiden.

Modell av Chelsea Tännler & Alexander Jürs

Link til mer arbeid her

Teaching

AHO Re Store Folkemuseet

Våren 2020: Amandine Kastler og Erlend Skjeseth underviste i Re Store Folkemuseet for studenter på masternivå ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) Atelieret arbeider med transformasjon av eksisterende bygninger og dette semesteret arbeidet atelieret med folkespråket, men på et sted hvor det urbane og det landlige konvergerer: Norsk Folkemuseum. Studioet bruker utendørssamlingen av bygninger på friluftsmuseet for å utforske bevaring av historisk arkitektur som en politisk handling, med sikte på å innpode en kritisk forståelse for de varige fordelene og begrensningene ved folkelig konstruksjon utover pastisjen.

I samarbeid med arkitekt Ane Sønderaal Tolfsen.

Tegning av Oda Østerås Lobben

Emnebeskrivelse

Digital utstilling

Teaching

AA Experimental Unit 14

Amandine Kastler og Erlend Skjeseth var veiledere i Experimental Unit 14 «Hoary Building» ved Architectural Association School of Architecture i London i studieåret 2019/2020, med Chris Pierce og Aram Mooradian.

For å gi et inneholdt kulturelt rammeverk var verket basert i Norge. Den nordiske konteksten er håndterbar i skala og en historisk periferi avhengig av sammenslåing av folkespråk med kontinentale ideer. Det er blandingen av 'typer' som unngår etnosentriske fallgruver, falske lokale konnotasjoner, og entydige forestillinger om autentisitet. Studiodesignet bygninger som engasjerer seg i de idiosynkratiske egenskapene til italiensk manierisme, trekker fra Venturis Kompleksitet og motsigelse i arkitektur, sporer linjene i nordiske byggetradisjoner — fra folkelige strukturer til regional modernisme — og er posisjonert i forhold til to andre banebrytende referanser: Christian Norberg-Schulz' Genius Loci og Kenneth Framptons Kritisk regionalisme.

Modell av James Emery

AA-prosjektgjennomgang

Teaching

AHO Re Store Fieldworks

Våren 2019: Amandine Kastler og Erlend Skjeseth underviste i Re Store Feltarbeid for studenter på masternivå ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)

Studioet arbeider med ombygging av eksisterende bygninger og vil kreativt transformere nedlagte gårdsstrukturer på landsbygda i Norge. Casestudien for atelieret var den store låven på Billerud gård i Toten, en typisk «Enhetslåve». Studioet fikk i oppgave å reforestille seg en fremtidig bruk gjennom dekonstruksjon, gjenbruk og resirkulering.

I samarbeid med arkitekten Tristan Boniver fra kollektivet Rotor i Brussel

Modell av Thea Platou

Emnebeskrivelse

Teaching

KHIO Translating Tradition: Folkemuseet 2019

Erlend Skjeseth drev verkstedet Oversettelse av tradisjon for årskurs 2 og 3 ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO) i 2019

Arbeidet var basert på undersøkelsesopptak gjort ved friluftsmuseet på Norsk Folkemuseum. Modellene er meditasjoner over den tektoniske og materielle sammensetningen av folkelige bygninger gjennom en oversettelse til forskjellige materialer.

Modell av Sindre Buraas

Mer arbeid her

Teaching

AHO Modular Vernacular

Våren 2018: Amandine Kastler og Erlend Skjeseth underviste i Modulært språklig formstudio for studenter på masternivå ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)

Studioet vil produsere nye arkitektoniske former for en historisk sensitiv setting. Designarbeidet vil fokusere på forholdet mellom konstruksjon og kontekst. Målet vil være å foreslå nye romlige modeller for dagens beboelse av et kulturarvsted.

Modell av Erik Lundquist

Emnebeskrivelse

Teaching

AHO Re Store Asker Town Hall

Høsten 2017: Amandine Kastler og Erlend Skjeseth drev masterstudioet Re Store Muncipal Monuments vårsemesteret 2018 ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Studioet utforsket hvordan man kan tilpasse, transformere og restaurere et modernistisk rådhus i Asker i utkanten av Oslo. Rådhuset skal bli berørt av de nåværende kommunereformene i Norge.

Bilde av arbeid av Ismini Papaioannou.

Emnebeskrivelse

Teaching

Room of Possibilities

2017-2020: Amandine Kastler og Erlend Skjeseth har drevet et valgfag ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo med tittelen «Introduksjon til norsk arkitektur». Resultatet av kurset ble publisert på bloggen «Rooms of Possiabilities». Bloggen ble satt opp av Andrea Pinochet.

Tegning av Petter Souvorov Elverum

http://www.roomofpossibilities.com/

Teaching

AHO Re Store Munchmuseet

Våren 2017: Amandine Kastler og Erlend Skjeseth drev et masterstudio ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo sammen med Andrea Pinochet om den potensielle transformasjonen av Munch Museet i Oslo. Atelieret ble drevet parallelt med mellomenhet 9 ved Architectural Association i London. Re-Store-studioet forsøkte å forstå vedlikehold som en nøkkelform for bevaring og bevaring som en vedlikeholdshandling. Prosjektene tar for seg at regjeringens sentraliseringspolitikk i løpet av de neste årene vil påvirke mer enn tjue av Oslos største institusjoner, som hver forlater sitt spesialbygde hovedkvarter, enten på grunn av flytting eller nedleggelse, og tilby alternative bruksområder for bygningen ved å arbeide med dens iboende egenskaper.

Bilde av Roman Kekel, nominert til RIBA sølvmedalje 2017

Emnebeskrivelse

Teaching

AA Intermediate Unit 9

Amandine Kastler var veileder i Intermediate 9 Unit ved Architectural Association School of Architcture i London i studieåret 2016/2017, sammen med Chris Pierce og Chris Matthews. Enheten utforsket mat som den siste festningen. Ved å radikalt lage og eksperimentere med det vi spiser, utforsket prosjektene ukjente arkitektoniske språk og skapte nye lag med bygningshistorie. Det eksisterende Munch-museet i Oslo, Norge, var stedet for prosjektene.


Modeller av Idil Kucuk

AA-prosjektgjennomgang

Teaching

AA Visiting School Lyngør

2015-2019: Amandine Kastler og Erlend Skjeseth har drevet AA Visiting School Lyngør, Øyleseren, hver sommer siden 2015, med Daniel Ayat og Alex Laing. Besøksskolen er et intensivt tre ukers kurs på øya Lyngør utenfor sørkysten av Norge. Studentene utforsker det særegne forholdet mellom øyas landskap og det upåklagelig bevarte bygde miljøet. I samarbeid med Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo blir studentene kjent med norsk kultur og sentrale punkter i nordisk arkitektur, og bruker en rekke stedsspesifikke verktøy for arkitektonisk forskning.

Link til AAVS Lyngor